pondělí 8. února 2016

Jazykolamy

Již jsem se Vám zmiňovala o mé kulometní mluvě, které někteří se mnou neseznámení nerozumí. To mě přivedlo na článek na téma jazykolamy, které poměrně mistrně ovládám. Alespoň většinu.

Tak třeba takový jelen v jeteli mně osobně přijde jako jeden z nejjednodušších. Zopakuji Vám ho desetkrát za sebou v mé nadprůměrné rychlosti, pak už to nikoho nebaví, nerozumí totiž ani ty seznámení. Valné většině lidí byste však při zkoušení jelena tipli minimálně tři panáky slivovice nebo rovnou poruchu řečového centra.
"Letěl jelen jetelem? Jelen letěl jetelem.'"

Pan kaplan jakbysmet. V podání obyčejných smrtelníků klapá a ještě mu klape klikla. El, to je prevít.
"Pan kaplan v kapli plakal, když právě v kapli klapla klika."

Mezi ty problémovější patří pro mě překvapivě i chudák kyklop, který stále a stále koulí kouli tam a zpět.
"Od poklopu ku poklopu kyklop kouli koulí"

Asi nejznámějšími českými jazykolamy jsou ty s písmenkem "ř". Ale ty jsou snad těžké jen pro cizince, což...
Stříkačky ani Řeky s řekami tak vypisovat netřeba.

Pokud háček přeneseme na vedlejší písmenko v abecedě, to už je zase jiná káva a někteří by švestky nikdy neusušili.
"Strýček Šusta suší švestky"

Takový vrabčák je na výslovnost jednoduchý, ale ta paměť, že. A tak mnoho jazykolámajících bez čtení neví, co že se to zrovna s neoblíbeným ptáčkem děje. Někteří se stejně navíc uchylují k neologizmům typu kapca a babec.
"Měla babka vrabce v kapse,
vrabec babce v kapse píp,
zmáčkla babka vrabce v kapse,
vrabec babce v kapse chcíp."

Ohebnost Vašeho jazyka, ale zároveň i kvalitu paměti vyzkouší i chodící sysel.
"Slyšel sysel? Slyšel.
Vyšel sysel? Vyšel.
Tiše vyšel sysel z Pyšel,
tiše vyšel,
tiše přišel."


Nikdo není neomylný. Ani já ne. A tak na sebe prásknu, že je tu přeci jen jeden jazykolam, který i ze mě udělá osobu s mentální retardací. Olejnatá Julie.
Nenaolejuje- li to Julie či nenaolejuje-li to Julie? Uf, i to psaní ze mě skoro udělalo dysgrafika.


Přiznejte se bez mučení, jak jste si (ne)polámali jazyk Vy? Máte ještě nějaké oblíbené, které tu chybí?

11 komentářů:

  1. Julie hrozná, to máš pravdu. Pěkný článek, při kterém jsem si trochu polámala jazyk :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vrabec je bezkonkurenčí, nevím proč ale vždy mě hrozně rozesměje

    OdpovědětVymazat
  3. Babka a vrabec je super. Mě dělá problém také tento jazykolam: Roli lorda Rolfa hrál herec Vladimír Leraus ☺

    OdpovědětVymazat
  4. Ten můj Popokatepetl je ze všech Popokatepetlů ten nejpopokatepetlovatější Popokatepetl. - toť můj favorit, kterého snad jediného bezpečně zvládám. I když kyklop je taky dost na pohodu... :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak ty jsi i precizní vyslovovatelka? Taky jsme na škole jednu takovou měli - to je vzácná kombinace: rychlá mluva a dobrá výslovnost (bohužel nepatřím až zas tak moc k tomuto typu lidí).Syslík se mi moc líbí (neznám).Jo Jůlinka ... Tu jsem nikdy nedala.

    OdpovědětVymazat
  6. U nás to je "Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuji si je sám"
    A ještě máme: "Šel pštros s pštrosicí a malými pštrosáčaty pštrosí ulicí"
    Uffff, překontrolovala jsem si to třikrát, tak snad to je dobře... Tohle se mi líp vyslovuje, než píše

    OdpovědětVymazat
  7. Vystačím si s prostým:
    Drbu vrbu.

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Ten mi dělá problém jen, když s Vladimírem hraje ještě Klára Králová. Jako malá jsem znala jednu Kláru a to byla pro mě vždy Krála (opravdu Krála, ne kráva) a ty Kláry mě zloběj doteď.

    OdpovědětVymazat
  9. Julie je voser. Bez mučení. Dřív jsem jazykolamy nesnášela, teď mne docela i baví. Mým srdcovým je "Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora, či nerozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora?" - je z mého oblíbeného představení a ovládám ho perfektně.

    OdpovědětVymazat
  10. Mně to přijde lehké Ne, nedivte se mi, učíme se ruské jazykolamy a to je teprve něco. Ale pravda je, že mi stále dělá problém "Nejkulaťoulinkatější ze všech kulanťounkých kuliček."

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Ruštinu jsem měla také, ale jazykolamy nás nikdo neučil, nemohu tak posoudit, ale věřím, že jsou těžké, je to pořád pro mě cizí jazyk. Kuličku já mám na pohodu

    OdpovědětVymazat

Pod stromečkem

Jsem si říkala, že tohle téma vám sem cpát nebudu, protože to je nudný, trapný, nikoho to nezajímá a ještě byste určitě záviděli. (Hele, cho...