pátek 25. března 2016

Výzva! Oblíbené recepty!

U dnešního vaření jsem dostala nápad. Chrápat. Dělám si legraci, tenhle nápad dostal manžel a pilně ho s Ketynkou prováděl celý den. Vážně, s malými přestávkami na sledování nějakého pořadu na telefonu, celý den. No dobře, potom co jsem provedla nutný jarní úklid a uvařila oběd jsem si dovolila se k těm dvěma chrápalíkům přidat také. Až mi to potom bylo líto, protože dneska bylo krásně. Teplíčko, sluníčko... a my jsme toho krásného dne užili jen celodenním otevřením oken. Ale zítra, pozítří a popozítří snad bude také, a to už se spát nebude. Mimochodem věděli jste, že spaní víc, než 8 hodin denně prý zvyšuje riziko infarktu? No jo, na něco se umřít musí, a když mi nemůžeme na prokouřené plíce nebo prochlastaná játra, tak umřem radši na spánek. Ale to jsem zase odbočila....

Poslední roky po síti kolují nejrůznější výzvy. Nepřipojila jsem se ani k nejlepší nejnebezpečnější selfie, ani ke sdílení starých fotografií. Vlastně mě ani nikdo nevyzval...? :-D
Ale při posledním článku jsem reagovala na Barušku, která vymyslela výzvu vlastní. První, ke které jsem se ráda připojila. Tak proč také poprvé (nebojte, a také naposled) svou výzvu nevymyslet? Byl to takový spontánní nápad z nebes při vaření dnešního oběda. Připravovala jsem naše oblíbené lasagne a přemýšlela, co budu vařit pozítří. Pozítří, protože když vařím, tak většinou na dva dny. Pokud se tedy neuděje žádný neubranitelný nálet z mužovy strany (které jsou v naší domácnosti čím dál častější), lasagne budou i zítra. Ale to jsem zase odbočila...

K jádru žrádla. Napište své oblíbené recepty! Kolik, to je na vás. Můžeme se navzájem inspirovat a přemýšlení o tom, co budeme zase vařit bude zase o něco jednodušší. Možná vyzkoušíme něco nového, co zařadíme do svého jídelníčku.
Nehrajeme na Michellinské hvězdy, ani na správné názvy. Já do svého vaření či pečení často přidávám trošku "babicovského"umu a dovolím si říct, že by si mě leckterý muž vybral radši, než tu, která rizoto dělá výhradně z rýže arborio nebo tiramisu výhradně z mascarpone a když to není, tak žer kořínky.

Učila jsem se vařit sama, mojí první knížkou kuchařkou byla knížka "Dnes vařím já", kterou jsem si tenkrát přála objednat z knižního klubu, jehož nabídku pravidelně rozdávali ve škole. V této knížečce je jednoduše popsáno vše důležité, od krájení cibule přes uvaření vajíček až po uvaření kávy nebo nebo upečení koláče. Knížka je pořád u našich a já jí jednou dětem určitě předám jako putovní. Vedle této knížky jsem někdy nahlédla k mámě do kuchařky, ale většinou jsem si jídla hledala na internetu a zkoušela, co se mi líbilo. Někdy to dopadlo lépe, někdy hůře.... jako třeba medové řízky, které byly teda otřesné, ale u nás se nic nevyhazovalo, takže se to snědlo stejně :-D

Prvním receptem, o kterým se s vámi podělím, budou právě ty dnešní lasagne, které jsem si taky před nějakými zhruba pěti lety vyhledala na internetu. S Martinem je naprosto zbožňujeme. Jsou poměrně lehké na přípravu a časově to je také myslím docela ucházející. Zkrátka vynikající poměr chuť vs. doba strávená u plotny.

Lasagne
Boloňská omáčka: Osmahneme jemně nasekanou cibuli (já dávám dvě větší) a přihodíme prolisovaný česnek (já dávám dva stroužky). Vmícháme 500g mletého masa (dávám hovězí nebo vepřové, co je zrovna v akci :-) ), po zhnědnutí přidáme plechovku loupaných nakrájených rajčat, rajčatový protlak, 3 lžíce červeného vína, bazalku, sůl a pepř. Přivedeme k varu a povaříme na mírném ohni 10 minut.
Dnes jsem dělala z hovězího, neměla jsem ani víno, ani bazalku a jak si mužíček stejně zase šmakoval.

Sýrová omáčka: V hrnci rozpustíme 50 g másla, vmícháme stejné množství mouky a minutu necháme osmažit. Postupně přidáváme mléko (píšou 600 ml, ale to je moc, dávám bajvočko třeba 300?), přivedeme k varu při neustálém míchání, dokud omáčka neztuhne a není jemná. Přidáme muškátový oříšek. Píšou, že přemístíme omáčku z ohně a vmícháme nastrouhaný sýr. To jsem udělala jednou, a přemístit táhlou hmotu do pekáče byl teda očistec. Takže já sýr nevmíchávám, ale nasypávám až na pekáči na omáčku.

Do pekáčku přijde nejprve vrstva boloňské omáčky, na to sýrová omáčka, pak lasagně, vrstvy opakujeme, ukončíme vrstvou boloňské omáčky a sýrové omáčky navrch. Pečeme v předehřáté troubě na 180 °C kolem půlhodinky, do mírného zhnědnutí sýrové omáčky. Obyčejně jsem dělávala v pekáčku, ale protože tady ho zatím postrádám, vystačím si i s obyčejným plechem.


Dalším receptem je Kuře nejen na čtvtek, další objev internetu. Někdo nazývá také Kuře po kanadsku. My jako milovníci kečupových základů se po něm můžeme utlouct. Kombinace s rýží je bezkonkurenční. A co víc, opět velmi jednoduché na přípravu i na čas!

Kuře nejen na čtvrtek
Omáčka: Půl šálku kečupu, půl šálku cibule, čtvrt šálku vody, půl lžičky pepře, lžička soli, octu, cukru, worchestru, sojovky, chilli. Píšou, ale já dělám zase od oka, bajvočko všechno tak dvakrát, aby bylo omáčky opravdu dost.
Všechny přísady spolu asi 10 minut povaříme. Omáčku nalijeme na naporcované kuře, které jsme pokladli máslem a 2 stroužky prolisovaného česneku a šup s tím do předehřáté trouby.


Dobrou chuť!

Budu opravdu velmi potěšena, pokud budete ochotni se podělit i o ty Vaše oblíbené recepty, ať už vyberete předkrm, polévku, hlavní chod nebo upečete něco sladkého!

17 komentářů:

  1. Ha - zrovna do této tvé výzvy něco mám! Mrzce sem dávám odkaz na jeden z článků receptů, které musím opisovat pro sousedu. Je těch článků víc, třeba se některý z receptů bude hodit: http://diviznacka.blog.cz/1603/bramborove-buchty-a-knedlicky

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Moc děkuji. Po tomto odkazu jsem se akorát skoro osypala- mé nejneoblíbenější jídlo vedle leča jsou šišky s mákem A vůbec bramborové těsto na sladko Ale v jiné části tvého blogu určitě něco najdu!

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Drobně bych ti poradila: zaměň si "šišky" za "šulánky", a třeba dej místo máku opraženou strouhanku. Já vím, ve škole vařili šišky s mákem a není divu, že tě to leká i po letech

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Já já nejedla už v předškolním věku, babička je dělávala (maminka tatínka, a ten je miluje dodnes), a od té jsem baštila všechno, byla báječná kuchařka... ale šišky nebo šulánky... prostě ta chuť- ne-e. Úspěch je už to, že teď baštím aspoň obyčejné bramborové knedlíky, ty jsem taky jako malá nebaštila.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Však na baštění nejsou jen šišky

    OdpovědětVymazat
  6. Jůůů, tohle by si měla přečíst Bloudička To je asi článek podle jejího gusta
    Martinko neboj, nenechám Tě v tom, jen musím popřemýšlet

    OdpovědětVymazat
  7. Oooo, lasagne, mňam :3 Doma je nikdy nikdo nevařil a já je přitom tak zbožňuju. Asi se inspiruju a naučím se je vařit :)

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: I když to není zrovna reakce na výzvu, dovolím si odkázat na velikonoční recepty od Teedy...třeba někomu přijdou vhod!:)  http://schamte.blog.cz/1303/velikonocni-peceni

    OdpovědětVymazat
  9. Pokud má člověk doma tak mlsného kocoura jako já a tak mlsnou hubu, jako jsem já, tak je úplně v háji, protože teď budu muset půlku receptů vyzkoušet, abych přibrala a pak zase byla v depresi ... Ale přidám se!100g cukr, ovoce, 100g máslo, 500g měkký tvaroh, 2 ks vejce, 400g polohrubá mouka - smíchat, "ušulat" kuličku s ovocem uvnitř, ve vroucí vodě nechat, dokud se "neodlepí" od dna a nevyplavou ...[1]: A jsem v prdeli ... tady strávím zbytek svého života ...

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Popřemýšlej.... a jen tak na okraj... nejím papriku [7]: U nás je taky nikdo nevařil, u nás jela jen česká kuchyně. Tak jsem si musela poradit sama. Určitě vyzkoušej, tyhle jsou vážně  jednoduché.[8]: Hoho, tak to já mrknu určitě, i když spíše já na povelikonoční pečení, ale to nevadí![9]: Víš, že nevím, jestli myslíš vážně kocoura nebo prince?    A já jsem v pytli zase proto, páč já tu nemám tu polohrubou mouku kurňa!

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Už jen z těch komentářů jsem šťastná, že vaření táhne. Moje přitáhlo tebe a další nové blogeřinky, to byl lov!

    OdpovědětVymazat
  12. Některé jednoduché recepty píšu (teď už dlouho ne) na vareniproneznalky.estranky.cz. Třeba se bude něco hodit. Tvůj recept na kuře je lákavý, kuře můžeme stokrát jinak ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Moc děkuji, jsem si díky Vám uvědomila, jak dlouho jsem neměla kuře na paprice! Takže už vím, co vařit příště!

    OdpovědětVymazat
  14. Určitě dobře vaříš! Udivilo mě, že píšeš, že lasagne nejsou náročný na přípravu, mně vždycky přišlo, že jsou , ale nedělám je - takže možná vyzkouším tvůj recept a těstoviny koupím! Jo a k výzvě se připojuju!

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: No to já si myslela vždycky taky... ale pak jsem narazila na tento recept a to je pohodička. Jestli vařím dobře nevím, ale muž si nestěžuje, dnes byl gulášek s knedlíkem (knedlík jsem vyndala z mrazáku). :) Už se těším na Tvé recepty!

    OdpovědětVymazat
  16. Spagety (nebo jiné těstoviny) na kari koření a česneku.
    Uvařit těstoviny zvlášť. Mezitím na pánvi na oleji nechat osmažit cibuli nadrobno, k tomu utřený česnek, přidat koření - římský kmín (je důležitý pro chuť, která je jiná než má náš kmín), a kari koření. Koření se na oleji chvíli opraží aby se tzv.rozvonělo. Na to se naleje rajský protlak, nebo lépe rajčata z konzervy a provaří se to dohromady. Obsah pánve se smíchá s vařenými těstovinami. Sůl a pepř podle chuti.

    OdpovědětVymazat
  17. Čočková kaše s kořením.
    Uvařit čočku ve vodě zvlášť. Na pánvi zpěnit cibulku, utřený česnek, koření kari a koření římský kmín. K tomu přidat rajčata z konzervy nebo rajský protlak a provařit. Vše z pánve přidat k uvařené a procezené čočce, promixovat ručním mixerem. Sůl a pepř podle chuti.

    OdpovědětVymazat

Pod stromečkem

Jsem si říkala, že tohle téma vám sem cpát nebudu, protože to je nudný, trapný, nikoho to nezajímá a ještě byste určitě záviděli. (Hele, cho...