sobota 9. dubna 2016

Byl/a jsi tam?

Už už to vypadalo, že aktuální týma týdne zůstane bez mé odezvy. Sobotní hovor s kamarádkou mně však dal jasné znamení, když jsem jí mimo jiné odpověděla, že to musí zažít.

Teď k podstatě.
Určitě jste sami viděli mnoho lidí, kteří prostřednictvím svých triček hlásají svou lásku k něčemu. K čemukoli, nejmilovanějším však bývá New York. Někteří k obdivným prohlášením nepotřebují trička, neboť tato "fakta" hlásají přímo pomocí svých mluvidel.

Před třemi čtyřmi lety jsem odcestovala na pár měsíců během prázdnin do všemi vrstevníky milované a obdivované Ameriky, kde jsem poctivě vydělané peníze poté utratila za měsíc cestování. Během necelých čtyř měsíců pobytu "za louží" jsem si tak mohla udělat na Spojené státy americké svůj vlastní názor. A světe div se, ten sluníčkový vůbec, ale vůbec nebyl. Nesedla mi povaha mladých Američanů ve stylu sex, tráva, alkohol (Já, věrná příteli v Čechách, štěkající při jakémkoli pokusu na mě šmatat, striktní nekuřačka čehokoli, již po deváté hodině večerní padající únavou do postele...jsem tak byla značně "out"). Nevyhovovala mi ani tamější strava, o které se asi rozepisovat nemusím.
Jsem známá jako velice upřímný člověk. Z podstaty mé povahy jsem se tak nemohla zařadit do stáda nekritických obdivovatelů a zcela otevřeně jsem si po návratu dovolila říci, že Amerika jako taková se mi nelíbí a vím, že žít bych tam nechtěla. Tato vyjádření však na některé působilo jako červený hadr na býka, ba dokonce jako zvednuté záchodové prkýnko v táboře feministek. Proč? Protože Amerika je přece úžasná! Pokud se ale těchto zuřivých zastánců zeptáte na jednoduchou otázku: "A byl/a jsi tam?", odpověď je ještě jednodušší: " Ne."
A to je to o čem mluvím.... pokud se opravdu chcete prát za ty či ony názory ohledně určité země (a nejen země), nejdříve tam jeďte. Musíte to zažít, abyste své názory mohli hlásat i nadále a ti, co už tam byli, na vás jen nepřítomně nezírali a v duchu s úsměvem nevzpomínali, co že jim to ve škole říkali o té konformitě chování...

Nyní, o několik let později se zase nacházím v cizí zemi. Zase ve všemi obdivované, v Anglii. Anglie je českým lidem známá skvělými nákupy oblečení a téměř božskými platy. Na druhou stranu také neustálým deštěm a spíše vážnější povahou Angličanů.
To nebych nebyla já, abych to zase neviděla jinak, že? A tak vám řeknu, že ceny kvalitního oblečení tu jsou stejné (některé i vyšší), jako u nás, jen máte větší výběr. Platy jsou vyšší, ne však božsky, jelikož stejně jako jsou vyšší platy, stejně tak jsou vyšší i ceny bydlení či jídla. Naopak s tím deštěm to není tak mokré. Nevím, možná jsme v zázračně suché oblasti, ale v lednu jsem si koupila pláštěnku a ještě jsem ji neužila. Když už náhodou prší, tak v 90% jen mrholí, že většinou ani protidešťové pomůcky nevytahujete. A povaha Angličanů? Měli bychom se od nich učit, tedy od většiny.
Suma sumárum je na tom pro mou osobu Anglie lépe, než USA, ale víte, kdo je na tom stále nejlépe? Česká republika. Vážně. Je Vás spousta, kteří si na ni stěžujete a říkáte, že tam a tam by Vám bylo lépe. A byli jste tam? :-)

V budoucnu se vrátit "domů" rozhodně chci. Vím, jak je tam krásně a vím, že i od nás se můžou leckteré velké země v něčem učit. Toto silné uvědomění mi ale dala až Anglie. Nikdy nebudu litovat našeho rozhodnutí, protože až
budu říkat: "Čechy jsou báječné, to v Anglii.....", tak na otázku, zda jsem tam žila, abych mohla srovnávat, budu moci odpovědět "Ano." To zkrátka musíte zažít.

16 komentářů:

  1. Anglie je nádherná země, doufám, že se tam opět podívám. Krásný článek :)

    OdpovědětVymazat
  2. Budu si muset sehnat tričko s nápisem "miluju České středohoří"
    To jsem viděla i zažila a nemůžu si pomoct
    Marti, díky za další skvělý článek
    U Tebe si čtu vždycky ráda

    OdpovědětVymazat
  3. Je to tak. Různé "zájezdy" nedají obraz tak, jak pobyt, případně hned pracovní zařazení. Není to jen o pobytu. Podobné je to o určitých poznatcích o výrobě, výuce, šikovnosti. Levoručkové svoji šikovnost můžou tak nosit akorát na tričkách. Navíc zhusta ani neví, co nápisy znamenají. Jako já - nemilovnice cizích jazyků... Trefný článek a ze života

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem tedy ani v Anglii ani v USA nebyla, ale Anglie mi pořád na poslech přijde sympatičtější.
    Čím jsem starší, tím míň se mi Amerika líbí a ani bych se tam nechtěla skrz to podívat. Ani nevím čím to, snad skrze politiku. To bude asi ten důvod.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Díky [2]: Tý jo, to si nech vyrobit, to ještě určitě nikdo nemá... a až pak někdy půjdu po ulici a uvidím někoho s takovým tričkem, tak už na něj volám "Jééé, ahoj Bároooo! "   To já děkuji za milá slova [3]: To je pravda, ale spousta lidí v té milované zemi byla jen prstem na mapě, ani na tom zájezdu nebyli [4]: Já jsem se tam podívat chtěla, právě i proto zjistit, jestli je vážně tak úžasná... ale už tam nikdy nemusím, stačilo, to si radši jednou udělám cestu kolem ČR, protože když teď vzpomínám na všechny naše výlety... tak mi strašně chybí.

    OdpovědětVymazat
  6. V USA jsem nebyla a věřím, že to je dobré tak akorát na dovolenou, jinak pro mne nic moc. V Anglii jsem byla a povaha tamních mi skvěle sedí. Stejně jako Norsko, kde jsem nějakou dobu byla - tam bych ovšem žít nemohla, kvůli dětem... A Holandsko, kde jsem byla více než půl roku ... Ne. Možná prázdniny, ale jinak ne. ČR není nejlepší, ale je naše :)

    OdpovědětVymazat
  7. Amerika mě nikdy nelákala, nevím proč ale nějak mi prostě nic neříká. Podívala bych se tam, ale nejdřív se chci podívat na pro mě zajímavější místa. Za to Anglie je fakt krásná. Jezdím tam za tetou a vždycky si to užívám :)

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: V Holandsku jsem byla na výměnném pobytě na gymplu, a moje rodina chovala prasata, která byla všude Vedle domu prasečák, se živýma čuníkama, vevnitř cokoli mohlo být ve tvaru prasete, tak bylo. Víš, že může být i prasečí držák na záchodovou štětku? A taky jsem tam zjistila, že do coffee shopu nechoděj lidi pro kafe... zase země, kde jsem byla totálně out   Pro mě zatím nejlepší ČR je... není dokonalé, ale to není žádná země. Ale když si sesumíruju plusy a minusy, tak vyhrává.[7]: A v jaké části teta bydlí?

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: nenapadlo by mne do coffee shopu jít kvůli kávě vlastně jsem ji tam pila jen jednou

    OdpovědětVymazat
  10. Sex, tráva, alkohol? To zní jako že se ještě místní nedostali přes studentská hippie léta. Snad z toho vyrostou :)
    Známí si z Ameriky přivezli kde co. Přítel skoro smrtelné nachlazení z jejich bláznivé klimatizace. Teta šest kilo navíc ze slazeného pečiva a automatického doplňování sklenic s limonádou v restauracích. A kamarádka dítě.
    Ale stejně tam jednou pojedu...
    V každém případě ale člověka vždycky potěší, když neslyší na svou domovinu jen urážky a pohrdání. Děkuju, zahřálo to u srdce :)

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Byla jsem tam s kamarádkami a jedna z nich si taky málem něco nechtěného přivezla... a obě ty kila navíc. Někomu způsob jejich životního stylu vyhovoval, ne že ne. Jsem ráda, že jsem tě potěšila. "Všude dobře doma nejlíp" už se zkrátka nenosí, konstatování tohoto typu jsou holt hodna jen konzerv a mimozemšťanů, jako jsem já.

    OdpovědětVymazat
  12. klavesnicetuka10. dubna 2016 v 5:34

    Moc pěkný článekMáš pravdu, spousta lidí jen opakuje názory, které někde slyšeli, místo toho aby si udělali vlastní.Ono je taky rozdíl někde být 14 dnů až měsíc na dovolené nebo tam žít a pracovat.Mě zase fascinuje, jak mi každý radí ohledně domku a rekonstrukce a pak z nich vyleze, že na žádném nikdy nebydleli a nikdy si ani podlahu sami neudělali..

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Na rady ohledně čehokoliv jsou někteří opravdu mistři. Naši taky stavěli, takže s tebou soucítím. Sice už se zase trošku posuneme, ale něco mi to připomnělo: Nevíte-li si se svým dítětem rady, představte si, že není Vaše. Každý rodič ví, jak vychovávat cizí díte.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: tak to s tím dítětem mě vážně rozesmálo to je naprosto přesné

    OdpovědětVymazat
  15. [5]: Tak to abych začala šetřit
    A nebo si to tričko namaluju sama

    OdpovědětVymazat
  16. Velmi pravdivé. Amerika je mi dost bytostně nesympatická z toho, co na mě dýchá z těch jejich filmů, ale jako všichni, kdo na ni mají nějaký průlomový názor, jsem tam samozřejmě nebyla (a ani se mi tam nechce) V Anglii též ne, ale miluju jejich smysl pro humor a zdvořilosti a zvuk britské angličtiny... každopádně v Čechách, i když se ještě máme mnoho co učit, podle mého špatně není a kdybychom míň nadávali, třeba bychom si toho i všimli

    OdpovědětVymazat

Pod stromečkem

Jsem si říkala, že tohle téma vám sem cpát nebudu, protože to je nudný, trapný, nikoho to nezajímá a ještě byste určitě záviděli. (Hele, cho...