neděle 21. srpna 2016

Zelená psům "z druhé ruky"!

Někteří z Vás možná postřehli, že poslední leta si vlivem okolností libuji v pořizování věcí "z druhé ruky". Většinou se jedná o vybavení domácnosti, ale také mi ve skříni visí jedny úžasné šaty a na posteli chrápe ještě úžasnější.....pes. Když to vezmu do detailu, vzhledem k tomu, že jsem nezačala randit s nepolíbeným, tak i ten chlap na té posteli je z druhé ruky.
O chlapovi melu pořád, dneska bude řeč o psovi.

Dnes bych Vám chtěla uvést výhody, které má takový starší pes z druhé ruky- ať už je v útulku nebo se tam teprve chystá.

1. Ohromný výběr!
Vedle velikého množství klasických útulků máme v České republice také ohromné množství různých neziskových organizací, které psi zachraňují a hledají jim nové domovy např. prostřednictvím Facebooku. Počet bezprizorních psů se u nás odhaduje na zhruba 5 tisíc... takové množství přeci musí uspokojit i ty nejnáročnější a nejvybíravější!
Se starším pejskem se Vám také rozšiřuje horizont v tom smyslu, že si můžete vybrat i plemeno, které se Vám líbí, ale cítíte, že štěněti takového plemene by bylo lépe u jiných, například aktivnějších, pánečků. Mně se sice zamlouval russell teriér, ale cítila jsem, že mladému psu bych nedokázala poskytnout to, co potřebuje. Russellí seniorka s vyhlídkou útulku tak byla perfektní volbou. I když... jestli jeden rok psí je 7 lidských... tak Ketynka musí být roz. minimálně Zátopková.

2. Víte, do čeho jdete!
Předchozí majitel nebo pracovník útulku by Vám měl být schopen říci, jak se pejsek například chová k ostatním psům, kočkám nebo k dětem, jaké má hygienické návyky, zdravotní stav nebo zda je to nevychovaný uštěkaný trotlík závislý na pánečkovi nebo kliďas, který na Vás počká sám doma a ani nedutá. U štěňátka můžete jen tušit, doufat a snažit se...

Konkrétně já tedy oceňuji:
  • Nemusím v nekřesťanskou hodinu vstávat na čůrání, hraní nebo cokoli jiného. Vstávat před jedenáctou? Mámo, hrabe ti? Proces "vyčůrat a spát" tak u nás probíhá nejen večer, ale i kdykoli ráno před touto hodinou, tedy například před odchodem do práce.
  • Už vím, od čeho pochází slovo mazlíček. Doposavadní psi v rodině neposeděli a mazlení se smrsklo buď na rychlopohlazení, když šel pes kolem nebo na mazlení s pokusem o útěk. Ale u nás je to jiná.... ten krásný pocit, když si vedle vás vleze na gauč, přitetelí se co nejblíže, položí vám hlavu na hrudník a šťouchne do vás tlapkou. Ten pocit, když ležíte, přitetelí se k Vašemu břichu, ale vždy zadkem k Vašemu obličeji.... je tedy krásný o něco méně, ale ona tím určitě nic nemyslí!
  • Neničí. Nikdy si o samotě nevezme nic, co pro ní není určeno. Kromě odpadkového koše nebo mojí večeře. Ale nějaké boty, kabely, skříně apod.? Prostě co nemůže být k jídlu, jako by nebylo.
  • Neštěká. Když je sama, většinu času prospí v peřinách. Největší pochvalou pro pejskaře je, když Vám na otázku:"A co Ketynka, neruší, neštěká?" sousedi odpoví: "Néé, my skoro ani nevíme, že nějakýho psa máte!" :-)
  • Miluje lidi, včetně dětí (u těch zneužívá jejich neutuchající nadšení pro aport a jejich malou výšku, díky které si z jejich malé ručky nemotorně třímající ten párek v rohlíku snaží udělat samoobsluhu). Ve stadiu aport jí stejně tak milují děti, ve stadiu samoobsluha už méně.
  • Za žrádlo cokoli. Výborná vlastnost pro cvičení různých triků, kterými můžete oslňovat rodinu a laickou veřejnost, která vás má za vynikající cvičitele. Ona by za piškot i myla nádobí, kdyby mohla (bohužel, manžel by sice mohl, ale na piškot mi kašle), ale to nikdo vědět nemusí.
  • Zdravíčko. Ťuky ťuk. Tenkrát jsme si převzali osmiletou neporuchovou fenečku a i po dalších 4 letech, a mnoho naběhaných kilometrech si na tom světě trajdáme bez návštěvy servisu za jiným účelem, než na technickou.
3. Cena! Je pouze prvotním výdajem za psa a rozhodně by neměla být na prvním místě, je tak jen příjemným faktem navíc, že za psíka z útulku nebo jiné organizace zaplatíte adopční poplatek nevelké výše. Při převzetí od majitele byste neměli platit nic nebo jen úplné minimum! Předchozí majitel nemůže chtít na svém selhání ještě vydělat.

4. Zlepšíte si karmu! :-)


Vážně. Zkuste změnit názor, že odložení psíci jsou jenom psíci zlí a oškliví nebo je to pro Vás moc daleko nebo....a tak dále a tak dále.
Já si nedovedu představit, že bych tohle úžasné a nádherné zvířátko vedle sebe neměla a když si představím, že by měla v zimě v kotci skrz mříže prosit o domov, rve mi to srdce. Díky ní vím, že pokud to bude jen trochu možné, jeden z našich psů bude vždycky ten, kterého nikdo nechtěl.

25 komentářů:

  1. Taky máme slabost pro útuláčky
    A zatím jsme na ně měli štěstí.
    Momentálně jsou naši bez, ale myslím, že dlouho to trvat nebude.
    A jakého jiného psa důchodcům, než důchodového?
    Štěňátko by na ně bylo moc akční

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně napsané a hlavně návodné a přesvědčující. Psi z útulků nejsou jen zlí a nesocializovaní, ale třeba jen utečení nebo přišli o majitele. Dá se vybrat, ale chce to mnohdy hodně slevit na vzhledu (málokdy jsou načesaní) i jinak. Terezka je taky z útulku, nemusí prosit skrz mříže. I když tam měla kamaráda a snad se necítila zle. Asi se zaběhla, dobře živená se základy výcviku, asi 1 rok. Tento článek je príma, že nabízí psího kamaráda míň tradiční cestou. O to víc za článek děkuji

    OdpovědětVymazat
  3. Já si nikdy psa nepořídím, se jich bojím už odmala, ale kdybych se nebála a nějakého chtěla, tak určitě voříška z útulku. Vždyť jsou plné pejsků, kteří by tak rádi měli konečně, nebo zase, hezký domov... Nakonec, oblečení kupuju v "sekáči", kočky mám většinou z ulice, tak proč ne i psa z druhé ruky

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný článek. Sice z velké části pojednává o výhodách dospělých psů oproti štěňatům, stejně jsem za něj však ráda. O takovýchto tématech se prostě má mluvit. Rozhodně se v útulcích najde i velká spousta štěňátek a ta úvodní "piplačka" je s nimi tak měsíc, takže to také není taková hrůza.
    Za mě hlavním důvodem pro adoptování pejska z útulku je to, že mu pomůžu. Že nebude muset být "sám", že se bude mít lépe. Ostatní věci už pro mě nejsou tak podstatné.A ještě bych chtěla napsat, že váš blog je naprosto úžasný jak po obsahové, tak po vzhledové stránce. A moc vám to sluší! :)Určitě se ještě vrátím a pozdravujte, prosím, Ketynku.

    OdpovědětVymazat
  5. No, víš, jenže starý pes nevypadá tak rozkošné jako to štěně z Bazose, které nemá papíry proto, že jim je zapomněli kvůli nemoci v rodině v čas vystavit....Martin, překrásný a luxusně dokonalý clanek! Jeste musíme vymyslet něco podobného o kočkách

    OdpovědětVymazat
  6. Mnohokrát jsem přemýšlela o tom, že bych si v budoucnu pořídila nějakého psíka z útulku, ale nejsem si jistá, jestli bych udělala dobře...každopádně by mě určitě naplňoval hřejivý pocit toho, že můžu některým z nich darovat domov. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Obrovské plus za takúto pekne napísanú propagáciu útulkov!

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: To je dobře. U nás je babi s dědou bez psa... já bych k nim sice viděla nějakou starší dušičku, ale ona babi je spíš na kytičky. Ale pejska mívali, Ťapku, ale to jsem byla hodně malá...vlastně ani nevím, jak k ní přišli.[2]: Jestli se o ní nikdo nepřihlásil, tak asi zaběhnutá nebyla. Zaběhnutý pes se má prioritně vrátit svému majiteli, proto se po nálezu musí odevzdat a existuje také zákonná doba, po kterou se nesmí vydat novému majiteli. Terezka je prostě dalším důkazem skvělého psa, který stejně hledal nového majitele.... a naštěstí Vás našel [3]: Nikdy neříkej nikdy... myslím, že Martin by taky psa neměl, kdyby neměl mě [4]: Ano, pojednává, byl to i záměr. Přeci jen dospěláků je v útulcích více a pokud štěňata jsou, moc se tam neohřejí...
    Děkuji moc za pochvalu! I když já si ji zasloužím snad jen za ten obsah! Jinak design je vytvořený někým jiným, nastavený také někým jiným, a mě, mě vytvořili rodiče, jak už to bývá   
    Ketynka pozdravena, rádi vás tu zase uvidíme [5]: Díky! Tak vymejšlej, já vím o kočkách prd [6]: Pokud máš na psíka podmínky, tak opravdu udělala. Je dobré nic neuspěchat a prostě si na toho pravého počkat. Já začala pokukovat a Ketynka k nám přišla myslím do půl roku

    OdpovědětVymazat
  9. Úvaha o chlapovi z druhé ruky je zajímavá
    Jelikož psa nemám a ani neplánuji, nikdy jsem se nad tímto nezamýšlela. Jsem tedy ráda za tvůj článek, rozšířil mi obzory

    OdpovědětVymazat
  10. Pejska jsem měli, minulý rok jsme o něj přišli. Ale teď si dáme trošku odpočinek, byl to náš miláček. Ale potom bych byla pro útuláčka.....

    OdpovědětVymazat
  11. Měli jste na pejska štěstí. Měla bych trochu obavu aby informace o pejskovi byla pravdivá, ale na druhou stranu, proč ne útuláčka. Máme už třetího pejska, ani jeden z útulku nebyl, ale někdy je štěněčí období opravdu náročné. Když se ovšem dílo podaří, nedám na mazlíčka dopustit

    OdpovědětVymazat
  12. Nepatřím do psího tábora, jsem typický kočkař a tak to i zůstane...mám doma tři a je to konečný stav   
    Máš kouzelného psa, tak si ho hýčkej, povedl se   

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné O jednoho smutného a osamoceného pejska na světě méně a naopak o jednoho šťastného více A v budoucnu jistě o mnoho víc. Moc pěkný článek.

    OdpovědětVymazat
  14. Ten můj je bPP, ale vyrostl mi z něho učebnicový borderák. Když jsem ho dostala, okamžitě jsem ˝gůglila˝ co je to ta border kolie vlastně zač. Skoro mě hodilo o zem. Já? Takový věčný lenoch se mám starat o jedno z nejaktivnějších plemen?!Ty můj příběh znáš a tenhle článek a podobné, by měli lidé zvážit před pořízením si jakéhokoliv psa. Bohužel, jak už si někde zmínila, především pokud se jedná o prvního psa, lidé to absolutně nepromýšlejí. Dívají se především na vizuální stránku psa a potřeby daného plemene jdou stranou. Tím si často zadělají na velké problémy do budoucna.Celá tahle myšlenka, kterou si sepsala mě nadchla – a pobavila poznámka o tvém manželovi
    A sakraže na tom opravdu něco je. Strašně ráda, navštěvuji zdejší útulek. Starší pejsci mají zkrátka náskok, jsou klidnější, ale přesto hraví a plní života. Také je tam velmi zajímavá směsice, tolik naprosto jedinečných krasavců a krasavic. Navíc každý z nich naprosto vyvrací to, že starého psa nové kousky nenaučíš.Já jsem si teda moc štěněcí období u Woodyho neužila. Procházela jsem si svou temnou fází a učila se, jak ho všemu učit. Když jsem se stala oficiálním členem ČKS, rozplakala jsem se, když mi trenér ze cvičáku řekl, že jsem s ním odvedla velký kus práce.Nelituju ničeho, ale příště by určitě vítězil útulkáč.
    A ta vaše teriéří slečna je zkrátka miliónová

    OdpovědětVymazat
  15. [10]: Za ty rozšířené obzory jsem ráda úplně nejvíc! [11]: Super! Určitě si vyberete stejného miláčka, jako byl ten přechozí [12]: To není o štěstí, to je o přístupu [13]: Já zas nepatřím do toho kočičího   Hýčkám jí, neboj...zrovna dneska jsem jí přesypávala žrádlo do barelu a sama bych si dala To víš, nekupujem žádné srajdy, to je znát.[14]: Děkujuuuu [15]: Ale dobře to u vás dopadlo, to je důležité! Třeba bude mít jednou Woody spolubydlícího Díky za super komentář!

    OdpovědětVymazat
  16. Marti, jako se vším souhlas, ale vzhledem k tomu, jaký je nepoměr dožití člověka a psa, by mi rvalo srdce, že je to jen na pár let!
    Já mám křižovatku z Aukra! Chtěli jsme štěně, navštívili 1 útulek, ale byli tam právě jen senioři s neduhama. Tady to nebyla žádná množírna, příjemní lidi, kterým šlo o to dát pejsky do dobrých rukou a fenka - matka šla na kastraci. Jinak já původně JRT chtěla, byla to taky velká móda před pár lety, ale přijde mi, že se to tu právě masově rozšířilo bez ohledu na potřeby toho psa - má ho už pomalu každej důchodce, psi nemají ten pohyb, co by měli mít, jsou frustrovaní a získávají (možná neprávem) pověst "raplů"!

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Me vic rve srdce nechat je zemrit v utulku, nez s laskou doma. Stene ti stejne tak muze odejit po peti letech jako senior po deseti. Jak pisu, je to o pristupu Pokud fenu namnozili zamerne, mnozitele to opravdu byli. Budiz jim k dobru, ze sli pote na kastraci a dale nemnozili. Povest o ktere mluvis neni povest JRT, ale povest jejich krizencu. Pokud nema PP, je to leda pes vzhledem podobny JRT. Bohuzel mnozeni tohoto plemene doslo tak daleko, ze lide ani netusi, jak takovy JRT vypada nebo jakou ma povahu. To co po republice beha jsou smesky jrt a civav, jezevciku, biglu... krizene bez ohledu na zdravi nebo povahu... a pak to vypada, jak to vypada.

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Ta fenka otěhotněla se psem se sousedství, který za ní brousil, proto ji chtěli nechat vykastrovat - měli problém ji uhlídat. A oba to byli venkovští voříšci, takže žádnou rasu nekazili! Já prostě nemám nervy na to, vzít si psa na posledních pár let nemocí, chtěla jsem štěně, se kterým bysme prožili celý život. Možná to zní sobecky, ale u nás je to určitě tím, že jsme kdysi museli nechat utratit 4 letého psa, což bylo hodně bolestné. Prostě chci těch psích konců zažít pokud možno co nejmíň, určitě chápeš!
    Jasněže je strašně záslužné, vzít si psa "z druhé ruky" a poskytnout mu domov! Jako kdyby se tenkrát ty štěňata neudaly, šla ta naše taky do útulku...
    Kamarádka má 2 bullteriérky přes druhou ruku, 1 se šíleně bojí petard a spol., utíká kvůli tomu, má nějaký trauma z minulosti.
    Jasněže je to strašně dobrej skutek, ale ne každý na to má...
    Možná ne každý má v sobě tolik lidskosti jako ty!

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: A to je ono. Pokud by se štěňata neudala, šla by do útulku? Fenu si musím uhlídat, pokud na to nemám, okamžitá kastrace, pokud mám podezření, tak i u feny je možný potrat. Takže pro mě totální selhání těch lidí. Namnožím? Neudám? Tak se přeci postarám, dyť mám ty pejsky tak rád...
    Tohle sice není ten nejhorší případ, proti kterýmu se teď bojuje, ale pořád je to strašně špatně.

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: Ty štěňata byla do dobrých rukou, nic z toho neměli - takže fakt nemnožili! A já jsem opravdu ráda, že ji máme! Selhání lidí neřeším, já jsem jim pomohla vyřešit následek. Naše fena štěňata neměla a nebyl problém ji uhlídat - je naprosto asexuální!
    Myslím, že mnohem horší jsou ty případy množených čivav a dalších moderních plemen, plný vrozených vad a nemocí! Taky to tu máme, kámoška to furt udává a stejně s tím dělají prd! To proti tomu zlatá naše pouliční rasa! Jinak ona je fakt z dědiny, z Orlických hor, tam se to dosud bere jinak než ve velkých městech - tím je samozřejmě neobhajuju!!! To jsme ale odbočily od druhé ruky, což?

    OdpovědětVymazat
  21. Ano, to je jen dobre, ze z toho nic nemeli, jak jsem i sama rikala, neni to ten nejhorsi pripad. Ale selhani tam porad je. Ja ti verim, ze jsi rada ze ji mas a pokud za ni nic nechteli a fena sla na kastraci tak jsi neudelala nic spatneho. Zakony jsou bohuzel nyni proti mnozitelum kratke, ale porad se neco delat da. Posilat financak atd. Nebo si rict ze je to k nicemu a nedelat nic. A proto jsem rada za kazdou takovou kamosku o ktere pises. [21]:

    OdpovědětVymazat
  22. Je boží :) Já teda začala pomalinku sepisovat knížku o tom, proč (ne)adoptovat, Teoušek (a Ronald) jsou v tomhle fakt speciální, myslím, že tam se muselo stát něco zoufale špatně. Zrovna včera jsem na veterině nechala slušnej balík, miláčka asi kousla blecha on měl alergickou reakci, chjo A pak nás v noci oba šikanovali, protože byla bouřka. Nejlepší zábava při noční bouřce je otvírání dveří (Ronald), běhání proti proskleným dveřím (Teo), slintání a funění do obličeje (oba) a zírání na nás jako na ty, co za všechny ty věci venku můžou (taky oba)

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: Ty vogy ticho bud! Bez urazky... ale me by se k tobe ani nejakej bezproblemovej maltezacek nehodil... a byli bychom ochuzeni o tve skvele clanky. Vzdyt si priznej, ze jsi za to vlastne rada a pekne ty vase specialni psy zneuzivas

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: To je fakt :) jako já je miluju, ale někdy jsou tak napřesdržku, že bych brečela. Ale teď jsme vyvenčili foťák a asi udělám fotočlánek, jejich překvapený výrazy jsou geniální

    OdpovědětVymazat

Pod stromečkem

Jsem si říkala, že tohle téma vám sem cpát nebudu, protože to je nudný, trapný, nikoho to nezajímá a ještě byste určitě záviděli. (Hele, cho...