středa 28. března 2018

S láskou s látkou

Propadla jsem. Nikoli peklu, ale látkovým plenám!
Před pár lety jsem neměla ani tucha, že látkové pleny zažívají svůj velký comeback. A i kdybych to věděla, těžko říct, jestli by mě napadlo, že zrovna já je budu pro svého caparta používat.
Jenže.... v momentě kdy se ten capart stal opravdu aktuálním, otevřely se přede mnou nové dveře. Co dveře, vrata jako kráva! A zpoza těch vrat se na mě vyvalil bambilion informací. Jak miminko nosit, jak ho nenosit, jak ho kojit, jak ho nekojit, jak s ním spát, jak s ním nespat, jak ho přebalovat a čím. Pořád se vidím, jak tam před těma vratama stojím a valím voči, protože na tohle mi ani dvě vysoký nestačej.

Z látkovek se prej děti neopruzujou. Z látkovek se prej děti opruzujou. Látkovky jsou ekologický. Látkovky nejsou ekologický. Látkovky jsou náročný na práci. Látkovky nejsou náročný na práci. Fakt je vtipný, jak na všechno najdete naprosto protichůdný názory. V týhle chvíli je nejlepší udělat si svůj názor. Jak jinak, než si koupit svoje pleny a prostě to zkusit. Jo. Já to prostě jenom zkusila, že uvidím a když mi to nepůjde, vykašlu se na to. Díky tomu myslím, že mohu tvrdit, že jsem poměrně objektivní.
První 2 měsíce jsem na nějaký látkovky ani nepomyslela, fakt jsem byla ráda, že jsem ráda. Pak jsem zkusila to, co na člověka na netu vybafne první- novosklad ze čtverců. Přišlo mi, že to bych u toho přebalováku mohla stát nonstop, vždyť to bylo hned mokrý. Díky naší drahé milé Klávesničce jsem objevila sklad na chlapečka, s látkovkami neskončila tento sklad doteď u čtverců používám.

Látkovky ale už dávno nejsou jenom o čtvercích. Když jsem to množství všemožných názvů viděla prvně, měla jsem pocit, že na to, abych to pobrala, by mi nestačil ani svaťák! A tak jsem zkusila od všeho něco a zjistila v praxi co je to kapsová plenka, AIO plenka, kalhotková plenka, vícevrstvá plena, vkládací plena, separační celulozová, fleesová nebo mikrovláknová plena nebo svrchní kalhotky.

Na trhu je asi trilion českých výrobců, jen potvrzuji, že je lepší objednávat postupně a přiobjednávat typy a střihy, které nám vyhovují nejvíce. S množstvím výrobců a eshopů je spjat konkurenční boj a nebojím se říci, že obchody s plenkami jsou momentálně obchody s nejlepším zákaznickým servisem v ČR. Já osobně objednávala z eshopu nezlobaspi.cz a latkacek.cz a oba naprosto skvělé. Majitelky skvěle komunikají přes email či FB a doobjednají i to, co zrovna není na skladě. Samozřejmostí je i dáreček nebo neúčtování produktu, který přišel chybně.

Kalhotkové plenky od celkem 7 různých výrobců. Je evidentní, že já preferuji suchý zip, ale vyrábí se i pleny na patentky.


Svrchní nepropustné kalhotky od 4 různých výrobců.

Vícevrstvé pleny, čtvercové pleny bavlněné a bambusové, SIO, vkládačky, separačky

A co teď říkám já?
Já říkám, že látkovky jsou fajnový na dětskou prdýlku. Už tak nějak z logiky věci. Pokud si můžu vybrat jestli na tu extra sensitive dětkou prdýlku naplácnu jednorázovku naplněnou chemií nebo čistě vypranou látku, látka jasně vede. Praxe mi teorii potvrzuje. Opruzeniny pápá.

Jasně, látkovky se perou a perou se každou chvíli. Ale ta spotřeba energie se pro mě ani zdaleka nemůže vyrovnat tuně nerecyklovatelného odpadu, který bych přivedla na svět s plenami jednorázovými.

Látkovky jsou jinak náročný na práci, než jednorázovky. Látkovku na miminko instaluji o pár vteřin déle než jednorázovku. Použitou (separační) plenku občas musím osprchnout od stoličky. Každý druhý den jdu do prádelny vysypat kýbl do pračky. Jenže do tý prádelny bych chodila tak jako tak. Moderní látkovky se nežehlí, ba dokonce se žehlit NESMÍ! A čtverce na blinkání máme asi každá, jestli si jich vyžehlím o 5 víc, který mám ve výbavě, ani nepostřehnu. Když připočtu u jednorázovek věčný vynášení odpaďáku a číhání na akce v obchoďáku, přijde mi to tak srovnatelný.

Látkovky jsou levnější, pokud se udržíte a nakoupíte fakt jenom to nejnutnější. Takže obyčejné čtvercové pleny a pár svrchních. Asi vám nemusím říkat, že já se neudržela. A neudržuju Smějící se Když se neudržíte, budete rádi, když nepřekročíte částku, kterou byste dali za jednorázovky na jedno dítě. I když nesmíme zapomenout na fakt, že se pak náklady ještě sníží, když po využití pleny prodáte.

Látkovky jsou krásnější! Jsou prostě strašně free, cool a in! Můžete vybírat z ohromného množství vzorů, kterým se prostě nedá odolat.

Látkovky jsou vzdušnější! Četla jsem, že v látce je údajně o stupeň nižší teplota, než v jednorázu. Dokonce se uvažuje, zda jednoráz má co dočinění s pozdější mužskou neplodností Překvapený Nejvíc větrací jsou vlněné svrchní kalhotky, na které už se třesu, mám vybraný samozřejmě strašně krásný, ručně pletený, stínovaný.

Ale....všechno má své ALE.
Pro mě osobně je tím největším "ale" objem. Když máte objemné miminko a objemnou plínu, horko težko dozapínáte dupačky a bodýčka. Spoustu overálků nosíme prostě na větráka :) Řešení na bodýčka však existuje, dají se koupit tzv. extendory, tedy prodlužováky. Ovšem cena není zrovna nízká vzhledem k náročnosti provedení a výrobní ceně, a tak se jeví jako dobrý nápad najít si levnou pracovní sílu. Třeba babičku a extendory jsou na světě!


Nikomu látkovky nevnucuju, ale myslím, že spousta mamin je odmítá, aniž by o nich něco věděla a nedejbože zkusila. Stále je jich dost takových, které je odmítnou kvůli představě nekonečného žehlení a přitom tenhle argument už vůbec nemůže obstát.
Já říkám: Vyzkoušejte, uvidíte!

30 komentářů:

  1. Sakra, ještě že už děti mám. Jsem jenom středoškolačka, tohle bych nezvládla...

    OdpovědětVymazat
  2. já tomu taky propadla ale ty jsi to vzala tak zodpovědně, skoro jako vědecký výzkum
    jakmile jsem si v tom našla systém, už mi to nezabírá tolik času a vyhovuje nám to
    a jsem ráda že jsem ti pomohlano ale není to pro každého, manžel se počůrané plenky bojí nedejbože pokakané

    OdpovědětVymazat
  3. Teda jako návodný článek, navíc s odzkoušenými vychytávkami, za to dík! Pomůžeš novým maminám a kdo ví, i dorostlým "mužům" s uchráněním plodnosti...

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, úplná věda pro medvěda Látkové pleny budou určitě dětským prdýlkám vyhovovat víc a když už odpadá i žehlení, je to téměř bez problémů. Finanční stránka bude také určitě nezanedbatelná. Ráda bych další fotky Maršálka juniora    Moc zdravím

    OdpovědětVymazat
  5. Fakt lesana! zkusila jsem, byt by mě utahli na ty skvělé designy, ale to skladování mě odradilo, hrozně ale hrozně to smrdelo, i nějaký tea tree olej říkal, že tu nebude a že se stěhuje k mamince. Takže jsem to vzdala.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Ale prd. Kdyz to zvladaj mamynky,taky bys zvladla.[2]: Jo no, ja bych to nejradsi uplne vyzkoumala, ale to bych nas privedla ke krachu.
    Martin ten je taky marnej.[3]: Zatim je to spis takovy seznamovaci...ale nevylucuji, ze dalsi plenkove clanky pribydou :)[4]: Fakt jo?? Ja se teda toho taky bala a neverila sem, ze to muze nesmrdet.... a fakt nesmrdi a to zadnej olej nedavam. Skladuju nasucho v pootevrenym kyblu. A ze Martin je cimprlich, ten by se ozval. Ale prej kdyz detem rostou zuby, tak to smrdi, tak jestli jste zrovna nevychytali blby obdobi [5]: Na nove rodinne fotodokumentaci uz makam, uz na tom delam
    A jestlis nemrkla na Facebook, tak koukni, pred tydnem jsem davala fotku.

    OdpovědětVymazat
  7. Ty vzorky na plenkách jsou pěkné, líbí se mi že takto pomáháte přírodě a nezatěžujete ji odpadky

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: to mi říká hodně lidí, ale to nechápu, mně plenky nesmrdí, vypláchnu,namočím do lavoru s vodou bez ničeho, mám to tam celý den a ok

    OdpovědětVymazat
  9. Dítka už mám odrostlá, ale možná, až začnou šít ve velikosti XXL pro babičky a dědečky, je jednou využiju .

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Hele...bezny jsou i latkovy vlozky, tak uz muzes vyzkouset

    OdpovědětVymazat
  11. Jako mě se to vůbec netýká, ale díky tvému článku mám normálně chuť si ty látkovky pořídit, jen tak

    OdpovědětVymazat
  12. Zkusila jsem a letěly hodně daleko Zkusila proto, že by v nich údajně dětem mělo být lépe i pro kakání při bolesti bříška a to jsem jednu dobu teď nedávno dost řešila, protože jsem se bála alergie na kravské mléko... Taky jak píšeš, jsou nádherné - hlavně se dají sehnat s kočkama. A to je vše Byla jsem i na kurzu ohledně látkovek, byly tam holky z Brna, co vyrábí a prodávají, abych se do toho rychleji dostala. Bylo to pro mne jako člena klubu zdarma, tak proč ne. Stejně peru ob den, takže ... Ale fakticky nee, mnoho věcí jsou mýty a pověry. Kyčle, opruzeniny, vzdušnost, ... Jediné finance se snažíme poctivě zaznamenávat, abychom věděli, na kolik to opravdu vyjde. Protože plenky jsou sice strašně krásné, ale dost drahé. Z druhé ruky ne no, ale nemám zaručeno, že všechny byly udržovány dobře - prostě spodní prádlo z druhé ruky nemám ráda. Bohužel látkovky, které by mi jediné vyhovovaly (neměly kočičí motiv) a tím pádem bych je Svišťovi dala (tomu je úplně jedno, do čeho čurá), stojí 500 korun kus. A denně jich potřebuji 8 minimálně. Takže alespoň 20 jich mít. Tak čekám, kdy se na tu cenu dostaneme s jednorázovkama plnýma chemie (taky vtipné, pokud nemám domácí prášek a vodu ze studny, je chemie i v látkovkách), které působí opruzeniny (které teda zatím, ťuk ťuk, ani nevím, jak vypadají).Každopádně jsem se díky látkovkám naučila hodně hezkých skladů, poznala nové prima lidi, zjistila, jak je většina s látkovkama snobská
    Manžela na tom odrazuje ten tlak, jak to látkaři nutí všem kolem. Jak je to zdravěhší a lepší a kdesi cosi. On si s tím dával hodně práce, aby se dohledal nějakých rozumných výsledků podložených a zdravotně to je absolutně srovnatelné.

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Teda...neber to nijak špatně, ale s tu razancí jakou píšeš mi spíše přijde, že to nutíš ty mě Z druhé ruky také nekupuji, ne, že bych ty, které kupují odsuzovala, ale mě to nejde přes mysl, tak jsem ráda, že nemusím :) Jak jsem psala, ty finance jsou ošemetné, spousta těch plín je za pomalu za pětikilo kus, ale pro mě finance nejsou to, proč látkuju. A nemyslím si, že jsem snob, to fakt ne Nikoho jiného neznám.... ale ani bych si to o nikom netroufla tvrdit.Jako správná látkařka jedu i bezplenkovou metodu, takže na 8 plín se nedostanu. A vážně jedu bez "chemie"... prací gel Sonett, mýdlový sliz, perkarbonát, kyselina citronová, ocet...
    Takže tak :)

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: Můžeš si pořídit látkový vložky Ty jsou taky krásný, ale to už musí mít člověk fakt na to smýšlení... to já zas asi ještě nemám Ale naštěstí o tom zatím nemusím ani přemýšlet, úspěšně kojím se všemi výhodami :)

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Jóoo, a že nemáš z papírovek opruzeniny je jen dobře.
    My teda neměli klasický opruzeniny (když nepočítám šílenou opruzeninu, když jsme přijeli z porodnice, ale to snad prý bylo antiiotiky...), ale má slabou reakci kde je plenka na kůži nad pytlíkem nahoru. Z některých to bylo lepší, z některých horší, zkoušela jsem taky snad všechny dostupný značky. Zatím používám stále jednu plenku na noc a to dávám Moltex, ta se dá.

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: to asi jen tak zní. Jsem ten poslední kdo by komu nutil nějaké plenky.  Zrovna v tomto je mi fakticky celkem jedno, kdo jak to má. Já latkovkam dala šanci a mrzelo mne, že to nešlo. Když jsem ale mluvila s těmi maminkami a jak koukají na nelatkujici a jak do nich jebou...A co jsem se vrátila do práce, neumím si představit ještě do toho latkovat. Takže se u někoho na ne ráda kouknu, poobdivuji fotky a jdu dát malému zajíčka :) a jestli to znělo, jak píšeš, tak se omlouvam :) určitě to nebylo myšleno zle. Spíše úsměvně

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: my máme Babylove, na těch jsi myslím začínala. V česku lepší pro pršelo z Sviště nejsou. Zkusila jsem taky celý trh 😂

    OdpovědětVymazat
  18. [13]: Nemohl by manžel prosím někdy sepsat do nějakého článku ty rozumné podložené výsledky, na základě kterých došel k tomu, že je to zdravotně srovnatelné? Plus jsi ještě kdysi kdesi psala, že si spočítal, že jsou jednorázové plenky v důsledku ekologičtější...tak s jakými proměnnými počítal? díky!:)

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Hele, já bych ty chlapy do toho vůbec netahala... protože Martin se se mnou na těch plenách taky neshoduje a co je schopen vypustit z pusy... a přitom je to jinak takový chytrý chlap

    OdpovědětVymazat
  20. [13]: myslím že například o antikoncepci taky nenajdeš podložený výzkum že je škodlivá a já bych z vlastní zkušenosti o tom mohla povídat svoje..
    jako nevím co do těch papírovek dávají ale když ji máme tak když malý čůrá tak to prostě něco vylučuje protože to smrdí a musím říct že prcku měl po tom červenou,stejně jako po dětských ubrouscích - extra citlivých a já nevím co ještě a taky jsme vyzkoušeli spoustu značek a prostě nám vyhovuje to nepoužívatzrovna s těmi kýčlemi nevím jestli je to pověra ale taky to byl jeden z důvodů proč jsem je začala používat:)holky to je fajn že necháváte miminko nahaté ale jak to děláte? protože já když nechám Šakalíka samotného tak je počůrané komplet všechno, nestačí jedna podložka, musela bych obložit celý obývák [20]: a proč se na tom neshoduje?:) musí to snad máchat a prát?

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: i na antikoncepci jsou. Ale anglicky a musí se vyhrabat. Světové organizace mají ty i ty výzkumy. Ale lehce nalezitelne jsou pouze ty, kde firmy více zaplatí. Já totiž antikoncepci odmítla brát a co kojim tak nechci ani telisko, neboť zvyšuje šanci na problémy v deloze. Popravdě já nevím, kde to vždy najde a když to nejde, je to pro mne peklo 😂 protože u toho sedíme a diskutujeme.Latkovky totiž prvně tlačil on, že budeme používat. Pak u toho snad měsíc seděl, hledal, četl, všechno možné. Nakonec jsem.se s práci navíc okolo smířila, najednou že teda než abych si nechala ruce v ho*nech, tak ze budou jednorazovky. Ktere sice smrdí, ale malej je suchý a já díky středu hned vím, že si cvrkl a bude chtít více. Pak jsem byla i na tom kurzu vše k latkovani a naučil a jsem se fakt hodně věcí. Ale malej byl pořád mokrý. Pak to dost stojí peněz a navíc, jak jsme dost často mimo domov ... třeba doma jsem mu dávala latkovky s kocickama, ale vše pořád mokré ... Takže teď je bez plenky úplně a "řekne" si. Ale jen doma no.[20]: tak nam doktorka dala, že mám začít s prikrmem. Protože nepribral podle tabulek ... Tak jsem si myslela svoje a šla domů. Doma uvařila mrkev a mezitím přijel chlap a zděsil se, že se malej zadusi. Takže nakoupil první lžičky od Hami 😂😂😂 já to malému zkoušela, protože mu to binal extra uškodit nemůže. Nechtěl. Manžel nechtěl o BLW ani slyšet. Takže vlastně stále plně kojim. No a pak manžel začal, že si malej všechno strká do pusy a lžičku tam nechce. Tak jsem vytáhla krupky pro děti a malej začal jíst. Protože prostě je BLW přirozenější než kase lžičkou... Ale na kurz první pomoci proti uaduseni a tak jsme přihlášeni pořád 😂😂😂😂 neříkám, že se to nehodí, ale někdy je fakt lepší nechat ukázku, co je a není vhodné na dětech 😂

    OdpovědětVymazat
  22. [22]: já právě na žádný kurz nešla, mamka mi ukázala jeden jednoduchý sklad na chlapečka a bylo:) ale to by mě zajímalo co tě učili za sklady že byl hned mokrý, to my hned mokrý nejsmea k tomu BLW - jsem Ti psala,Šakalík kousat umí ale nechce se mu, on by jen mixované ale křupky to jo to pokouše ale kousek mrkve to se mu nechce no tak teď oběd nemixujeme a snažíme se kousat že takže ho jíme hodinu a chce to dávku trpělivosti:)
    a myslím že se ti nezadusí, šakalík když něco nepokouše tak to ani nespolkne a vyplivne to nebo to nechá v puse a já to vytáhnu

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: ukazovaly milion skladu, na chlapečka mne zaujal nejvíce, ten jsem pak i doma balila, ale nejsussi byly AIO, ale neměly kočičky. Latkovani poradna tam je každou chvilku, takže jsem mohla za 25 korun chodit na rady i s ukázkou.To zaduseni- asi jako když malého nosím a on si dá hlavu mezi prsa, tak ho pry dusim - mýtus :) neříkám, že to není jako jedna z prvních myšlenek, ale asi tím, že se pohybují mezi těmito přirozenými typy, tak jsem to přestala řešit.

    OdpovědětVymazat
  24. [17]: Tak já mám jiné zkušenosti, ale jen z FB. Jsem ve skupině Poradna pro látkovačky a tam jsou teda ženský fakt v pohodě, i uznají, že někomu třeba nemusí vyhovovat a ať se to neláme přes koleno.
    Babylove jsem taky měla, ale ty zrovna dělaly začervenání víc pokud dobře pamatuju... zrovna jsem četla včera, že oni prej furt mění dodavatele, takže jednou ti to prej vyhovuje, pak ne...[21]: K té BKM. Dělám takovou částečnou... vychytávám hlavně kakání, to se dá poznat. Nemáme kyblíček, prostě to děláme do umyvadla, máme umyvadlo hned vedle přebalováku, takže naprosto ideální. Čůrání se poznat u Mathiho nedá, nehne ani brvou!! Vím to, protože ho mám třeba tři hodiny ráno na podložce bez plíny :) Mám na něm čtverec jen položenej abych to kdyžtak chytla do něj. Když nestihnu, tak ho prostě přesunu na suchý místo. A nebo mu dám halabala novosklad na snapku.[22]: Mokrost se řeší separačkami, fleecové jsou fakt po rozbalení suché.[23]:[22]: Tak jsem si musela vyhledat co je to BLW   To teda, Jani, provozuješ nebo ne?

    OdpovědětVymazat
  25. No lžičkou nic nechce a rukou i vezme i řízek nebo zákusek. Ale dostává jen občas kukuricnou krupku. Jinak mu spíše dávám z hrnecku čas od času vodu nebo mimistavy. Jídla si začínal všímat sam od sebe tak týden zpět. Ale jinak ano, až se budou kluci doma na to cítit, pojedeme BLW.Jo a k tomu snobstvi- moje nej-nosící kamarádka maminka také latkuje a je normální. Asi nějaká brněnská nákaza kolem výrobce nebo nevím. Protože ty i Klavesnicka jste v pohodě.

    OdpovědětVymazat
  26. [25]: já si to před pár měsíci taky hledala když jsem na to narazila u Slovanské mámy
    jako nebýt blogu tak vůbec o takových věcech nevím[26]: jsem ani nevěděla že látkování je taková "móda" teďkom...mně se jednou mamka zeptala jaké plenky chceš používat látkové nebo papírové a já měla pár dotazů k látkovým a bylo to..jak píšu nebýt blogu a internetu ani nevím že se to tak řeší
    obecně u všeho co se týče mateřství a rodičovství zastávám názor že každému prckovi a mamince vyhovuje něco jiného, ať si to každý dělá po svém někdy mi fakt přijde že některé matky jsou k sobě zlé a při tom bychom měly držet spolu už tak je někdy trápení s chlapama a ještě se hádat ženský mezi sebou

    OdpovědětVymazat
  27. Látkovky jsou super, když je nemusím používat (Vtipný, lehce odstrašující článek jsem o tom před pár měsíci psala u sebe.)
    Ale ne, vyzkoušela jsem je a řekla si, že tohle fakt ne. Já to ale zkoušela klasicky se čtvercovkami. Takové ty all-in-one plenky budou asi o dost jinde.
    Tak třeba příště a fandím všem, kterým to vyhovuje. Popravdě mě i přes zkušenosti lákají pořád - vzhledem i smyslem, jestli je ale "porazím", to uvidíme časem.

    OdpovědětVymazat
  28. [20]: Však já bych ho do toho netahala, kdybych věděla, že mi na to Jana neodpoví, že neví..že to hledal manžel :)  Upřímně mě to zajímá :)

    OdpovědětVymazat
  29. Dobrý den, 16.8. bude blog.cz ukončen, jak se píše v záhlaví. Máte krásné články, byla by škoda o ně přijít. Může se to prý převést jinam  třeba blogspot.  Nerozumím tomu.   Dejte mi prosím vědět, kam se budete stěhovat, ráda vaše články čtu, i ty staré.  Děkuji. Věra Topinková z Čelákovic

    OdpovědětVymazat

Pod stromečkem

Jsem si říkala, že tohle téma vám sem cpát nebudu, protože to je nudný, trapný, nikoho to nezajímá a ještě byste určitě záviděli. (Hele, cho...